Trein vertraagd? Geld terug bij vertraging
Trein vertraagd? Aansluiting gemist? Als je hinder op het spoor ondervindt, dan heb je in de meeste gevallen recht op geld terug bij vertraging. We leggen uit waar u recht op heeft, en hoe u compensatie aan kan vragen.
Europese regels
Er zijn Europese regels welke compensatie die vervoerders minimaal dienen te geven. Vanaf +60 tot en met +119 heeft u recht op 25% compensatie van de ticketprijs. Bij een vertraging van +120 en meer bedraagt de compensatie 50% van de ticketprijs. Ook bij extreme vertraging, wordt de schadevergoeding volgens de Europese regels niet hoger. Een vervoerder mag meer compensatie geven, maar doen dat in de regel vaak niet. De compensatie mag plaats vinden in tegoedbonnen, maar u mag als reiziger ook vragen om de compensatie uit te betalen.
Spoorbedrijven hoeven geen compensatie te betalen als de vertraging buiten de Europese Unie (bijvoorbeeld in Zwitserland) is ontstaan. Ook hoeft er in geval van extreme weersomstandigheden en grote natuurrampen geen compensatie te worden verleend. Het dient te gaan om uitzonderlijke natuurrampen en niet om normale seizoensgebonden weersomstandigheden zoals herfststormen of regelmatige overstromingen of smeltende sneeuw. Verder hoeft men niet uit te betalen als de vergoeding lager is dan € 4.
Ondersteuning Treinrondreis
U vraagt de compensatie aan bij de vervoerder waarbij de tickets zijn aangeschaft. Dit betekent dat als er een NS logo op het ticket staat, dit bij NS International is. Hieronder meer informatie over hoe u de compensatie aanvraagt. Onderaan dit artikel informatie als u met Interrail heeft gereisd.
Bent u met Treinrondreis op reis en heeft u ondersteuning nodig? Dan kunt u contact opnemen met ons via ons noodnummer. Dit staat in de brief die u van ons ontvangen heeft, en op de achterzijde ons ticketmapje. Als u extreme vertraging heeft ondervonden, dan maken wij van Treinrondreis ook vaak een gebaar voor het ongemak. Stuurt u hiervoor een e-mail naar contact@treinrondreis.nl. Ook als een vervoerder uw claim afwijst, kunt u met ons contact opnemen.
Hoe vraag ik geld terug bij een vertraagde trein aan?
Treinticket NS International: Geld terug vragen
Bij NS International kunt u via deze pagina geld terug vragen. In de meeste gevallen kiest u voor "Overige internationale treinen". U heeft de boekingscode (DNR) nodig van NS International. Deze staat links bovenaan het ticket. Heeft u via Treinrondreis geboekt? Geef dan in stap 3 bij het indienen van de claim aan dat u het ticket niet via NS International heeft gekocht. U krijgt dan de mogelijkheid om uw IBAN door te geven.
Treinticket MAV: Geld terug bij vertraging
Staat er links bovenaan het ticket MAV Start? Dan heeft u een ticket van de Hongaarse spoorwegen. Dit is het formele claimformulier. Dit kunt u per e-mail toesturen naar informacio@mav-start.hu.
U kunt ook een compensatie verzoek (in het Engels) sturen naar: informacio@mav-start.hu. Voeg bij de e-mail de tickets toe. Schrijf in de e-mail hoeveel vertraging u heeft ondervonden (en eventueel kort en bondig hoe deze is ontstaan, ontstaan door gemiste aansluiting in Frankfurt, of ontstaan door treinuitval). Noem uw adres, uw IBAN-nummerr, dat het een euro rekening betreft (Currency: EUR) en op wiens naam het staat, en bij voorkeur BIC nummer van uw bank. (Google eventueel op uw banknaam + BIC om dit te noemen).
Treinticket ÖBB
Heeft u een ticket van de Oostenrijkse spoorwegen, en heeft u dit ticket gekregen van Treinrondreis? Dan kunt u het beste een e-mailsturen naar contact@treinrondreis.nl, dan kunnen wij voor u een claim indienen.
Treinticket Eurostar: Geld terug vragen
Eurostar van en naar Londen
Heeft u met de Eurostar van en naar Londen gereisd? Dan kunt u alleen compensatie bij Eurostar zelf indienen. Je hebt dan de boekingsreferentie en het ticketnummer nodig. Die kun je vinden op het ticket. (Om veiligheidsredenen is de QR-code weggehaald). Voorbeeld:
Eurostar van en naar Parijs
Heeft u gereisd met de Eurostar van of naar Parijs (voorheen Thalys)? Dan kunt u - als u via Treinrondreis heeft geboekt - de claim indienen bij NS International via deze pagina. Als u zelf de tickets heeft gekocht, kunt u de claim indienen bij de vervoerder die het ticket heeft uitgegeven. Als je compensatie bij NS aanvraagt, heb je de boekingscode nodig (DNR), die staat onderaan op het Eurostar ticket. Voorbeeld:
Vertraging met Interrail
Reist u met Interrail? Dan moet de claim bij Interrail. De compensatie bedraagt:
- € 12 bij +60 t/m +119.
- € 24 bij +120 en meer.
De compensatie kan ingediend worden via dit formulier. U dient uw pasnummer op te geven én screenshots van "My Pass" en "My Trips". Een screenshot maakt u bij een Android telefoon door aan/uit-knop en de knop Volume omlaag tegelijk ingedrukt te houden, en daarna weer los. Bij een iPhone: drukt u de zijknop en de thuisknop tegelijk in, en laat u deze daarna weer los. Heeft u via Treinrondreis je Interrail Pass gekregen? Antwoord dan op de vraag: "Where did you purchase your Pass?" voor : "I purchased my Pass somewhere else". U heeft naast uw IBAN nummer ook het BIC nummer van uw bank nodig.
Nachttrein?
Heeft u vertraging gehad met Interrail en gereisd met een nachttrein (of Eurostar)? Dan kunt u ook u zowel bij Interrail een claim indienen, als de vervoerder die bovenaan het nachttrein ticket staat. (Bij Treinrondreis vaak via NS International, dan kunt u hier een claim indienen ). Kies dan NIET voor Interrail / Eurail, maar voor "Overige Internationale treinen, (zie eerdere uitleg treinticket NS International). U kunt dan 25% of 50% terug krijgen van reserveringswaarde.
Maak deze screenshots: