Interrail hulp

Gaat u op pad met Interrail? Dan is het belangrijk dat u de pas voor vertrek activeert én de treinen waarmee u reist toevoegt aan de Interrailpas. Op deze pagina leggen we het uit in vijf stappen.

Wil u liver precies zien hoe het werkt? Dan kunt u ook deze uitlegvideo bekijken.

Stap 1: Voeg uw pas toe

  • Installeer de Rail Planner-app, ga naar My Pass en klik op 'add your Pass'
  • Voer uw achternaam en pasnummer in. Deze krijgt u per e-mail van ons

Stap 2: Koppel een reis (Connect a trip to this pass)

Maak een nieuwe reis/trip aan en geef hem een naam. Bijvoorbeeld "Treinrondreis Zwitserland" of "Treinrondreis Peter". Dit is nodig om het reisschema te kunnen bijhouden. (Reist u met meerdere personen? Elke pas heeft zijn eigen reis/trip nodig, omdat voor elke reiziger een reisschema bijgehouden moet worden. Voor elke pas zal u dus uiteindelijk een aparte reis/trip moeten aanmaken.

Stap 3: Activeer uw pas

Om Interrail te kunnen activeren, dient u uw paspoort- of identiteitskaartnummer in te vullen. Zorg ervoor dat het nummer dat u invoert exact overeenkomt met uw reisdocument. Dit kan gecontroleerd worden in de trein. Kies de eerste reisdag. Dit is de eerste dag waarop u uw pas gebruikt om te reizen.

Stap 4: Houdt een reisschema bij

Omdat Interrail geldig is bij meerdere vervoerders, en het geld eerlijk verdeeld moet worden, moet u bijhouden met welke treinen u reist. U gebruikt hiervoor de reisplanner in de app. U kunt de reis opslaan via "Save Journey".

Kun u uw reisschema niet vinden? Dan kunt u eventueel per trein de reis plannen en opslaan. Lukt het nog steeds niet? Dan kunt u handmatig een reis toevoegen. Deze optie vindt u onderaan bij de reisadviezen. In de reisplanner is ook een knopje "Options". Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld in te stellen dat u alleen rechtstreekse treinen wilt.

Stap 5: Voeg de opgeslagen reis toe aan uw pas

Via "My Trips" kunt u de opgeslagen reizen vinden. Belangrijk is dat u de reis ook daadwerkelijk aan de pas toevoegt. Hiervoor gebruikt u het schuife. De bovenste reis, met het gele schuifje en de barcode, is aan de pas toegevoegd. Als u een reis toevoegt, dan krijgt u vanzelf de vraag of u een reisdag wilt activeren.

Veel gestelde vragen

Hoe activeer ik de Outbound/Inbound?

Als de Outbound/Inbound geactiveerd is, dan ziet u achter de datum staan "Out/In" met een groen vinkje. Wilt u deze activeren (of juist deactiveren)? Klik dan op de drie puntjes rechts. U kunt vervolgens de Outbound/Inbound activeren of juist deactiveren.

Moet ik zitplaatsreserveren aan de pas toevoegen?

Het toevoegen van de reis aan de Interrailpas is voldoende. Reist u met een trein met een verplichte zitplaatsreservering? Dan kunt u die handmatig tonen.

Wat doe ik als ik een reis niet kan vinden in de planner?

Kun je de reis niet vinden via de reisplanner? Je kunt overwegen eerst nog in de reisplanner "opties" aan te klikken en bijvoorbeeld de reis gesplitst te zoeken. Maar soms zal dit ook onvoldoende zijn om de reis te kunnen vinden. Je kunt dan de trein/bus handmatig toevoegen ("Add it manualy"). Zorg dat je de juiste datum en tijd invult.

Welke pincode moet ik invullen?

Om te voorkomen dat zomaar iemand bij uw Interrailpas kan komen, heeft uw telefoon een pincode nodig. Heeft u die niet? Dan dient u die in te stellen. (Gebruik niet de pincode van uw bankpas of creditcard!)

Moet ik Interrail activeren bij de Rigi- of Pilatus-Bahn in Zwitserland?

Interrail is in principe niet geldig bij de, Rigibahnen en Pilatusbahn. Wel krijgt u op vertoon van uw Interrail korting. U moet daarom geen reisdag activeren, en geen reisschema bijhouden. Wel dient u desgevraagd de barcode van Interrail te kunnen tonen. Dit geldt ook voor de boot bij het meer bij Luzern (Vierwoudstrekenmeer), of op het meer van Genève. (Natuurlijk moet u wel een reisdag activeren als u met andere treinen reist, waarbij u Interrail wel nodig heeft). Bij de boten van de BLS (Interlaken) is Interrail wél geldig. U reist hier gratis met de boot, mits u een reisdag geactiveerd hebt. Doe dit alleen als u voldoende reisdagen hebt.

Kan ik Interrail gebruiken op de extra verblijfsdagen?

In principe niet. We kunnen echter op verzoek een Pass leveren met extra reisdagen. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden. Dit kan alleen als we nog geen Interrail Pass is aangemaakt. Goed om te weten: wil je in Lugano de regio ontdekken? Dan kun je de gastenkaart gebruiken die je bij het inchecken in het hotel krijgt. Deze is geldig in de gehele regio. In Filisur krijg je ook een gastenkaart, deze is geldig in de trein Filisur - Davos. Op vertoon van je Interrail Pass kun je 50% korting krijgen bij de RigiBahnen of de Pilatus Bahn. Je hoeft dan geen reisdag te activeren. Bij de Jungfraujoch krijg je 25% korting op vertoon van Interrail, zonder een reisdag nodig te hebben.

Ik kan Flüelen of Düsseldorf niet vinden in de Interrail app

De umlaut wordt vervangen door een exta e. Je zoekt daarom op Flueelen of Dueseldorf.

Hoe verwijder ik een reis?

Ga naar "My Trips", en druk lang op de reis die u wilt verwijderen. U krijgt dan de mogelijkheid om de reis te verwijderen.

Heb ik bij vertraging met Interrail recht op compensatie?

Vanaf 60 minuten vertraging heeft u in de regel recht op compensatie. Die compensatie is helaas niet zo hoog, omdat het uitgangspunt is dat een Interrailpas een soort meerdaagse dagkaart is en dus ook gebruikt kan worden voor een (dag)retour. De compensatie kan via deze pagina worden aangevraagd.

Bij een mobiele pas, stuurt u een screenshot van het ticket voor de reisdag(en) waarop de treinvertraging/annulering betrekking had en eventuele andere bewijsstukken. De tickets van de reisdagen zijn te vinden door naar het gedeelte "My Pass" te gaan en vervolgens te klikken op "toon ticket" voor die dag(en). Zorg ervoor dat u een screenshot stuurt van alle passen waarvoor u compensatie vraagt.

Als u een papieren pas heeft, voeg dan de kopieën van uw pas, uw reisdagboek en eventuele andere ondersteunende documenten toe. 

Handige pagina's

Offerte aanvragen
Veel gestelde vragen
Over ons
Last minute trein

Garantie

Om de betrouwbaarheid van jouw reservering te waarborgen, zijn we geregistreerd bij het VZR Garantiefonds en aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR)

Informatie

Treinrondreis.nl is een initiatief van Treinreiziger B.V.

Treinrondreis
Grondherendijk 41 a/b
3082 DG Rotterdam
Ons kantoor is geen bezoekadres

Telefoon: 010 - 26 13 0 43
Email: contact@treinrondreis.nl

Treinrondreis.nl is een handelsnaam van Treinreiziger B.V. (KVK 86245007). Op al onze pakketreizen is de EU-richtlijn 2015/2302 van toepassing. Zie: de pagina reizigersrechten/reisgarantie. Op alle reizen zijn onze (reis)voorwaarden van toepassing. Wij maken gebruik van cookies en handeren de volgend privacyverklaring. © 2021-2024 Treinrondreis.nl