Interrail Help
Ga je op pad met Interrail? Dan is het belangrijk dat je de Pas voor vertrek activeert én de treinen waarmee je reist toevoegt aan je Interrail Pass. Op deze pagina leggen we het uit in vijf stappen.
Wil je het liever zien hoe het precies werkt? Dan kun je ook deze uitlegvideo bekijken.
Stap 1: Voeg je Pas toe
- Installeer de Rail-Planner app en ga naar My Pass en klik op 'add your Pass'
- Voer je achternaam en Pasnummer in. Deze krijg je per e-mail van ons
Stap 2: Koppel een reis (Connect a trip to this Pass)
Maak een nieuwe reis aan en geef hem een naam. Bijvoorbeeld "Treinrondreis Zwitserland" of "Treinrondreis Peter". Dit is nodig om het reisschema te kunnen bijhouden. (Reis je met meerdere personen? Elke Pas heeft zijn eigen reis nodig, omdat voor elke reiziger een reisschema bijgehouden moet worden. Voor elke Pas zal je dus uiteindelijk een aparte reis moeten aanmaken.
Stap 3: Activeer je Pas
Om Interrail te kunnen activeren, moet je jouw paspoort of identiteitskaartnummer invullen. Zorg ervoor dat het nummer dat je invoert exact overeenkomt met je reisdocument. Dit kan gecontroleerd worden in de trein. Kies de eerste reisdag. Dit is de eerste dag waarop je je Pas gebruikt om te reizen.
Stap 4: Houdt een reisschema bij
Omdat Interrail geldig is bij meerdere vervoerders, en het geld eerlijk verdeeld moet worden, moet je bijhouden met welke treinen je reist. Je gebruikt hiervoor de reisplanner in de app. Je kunt de reis opslaan via "Save Journey".
Kun je jouw reisschema niet vinden? Dan kun je eventueel per trein de reis plannen en opslaan. Lukt het nog steeds niet? Dan kun je handmatig een reis toevoegen. Deze optie vind je onderaan de reisadviezen. In de reisplanner is ook een knopje "Options". Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld in te stellen dat je alleen rechtstreekse treinen wilt.
Stap 5: Voeg de opgeslagen reis toe aan je Pass
Via "My Trips" kun je de opgeslagen reizen vinden. Belangrijk is dat je de reis ook daadwerkelijk aan de Pass toevoegt. Hiervoor gebruik je het schuife. De bovenste reis, met het gele schuifje en de barcode, is aan de Pass toegevoegd. Als je een reis toevoegt, krijg je vanzelf de vraag of je een reisdag wilt activeren.
Veel gestelde vragen
Hoe activeer ik de Outbound/Inbound?
Als de Outbound/Inbound geactiveerd is, zie je achter de datum staan "Out/In" met een groenvinkje. Wil je deze activeren (of juist deactiveren)? Klik dan op de drie puntjes rechts. Je kunt vervolgens de Ountbound/Inbound activeren of juist deactiveren.
Moet ik zitplaatsreserveren aan de Pass toevoegen?
Het toevoegen van de reis aan de Interrail Pass is voldoende. Reis je met een trein met een verplichte zitplaatsreservering? Dan kun je die handmatig tonen.
Wat doe ik als ik een reis niet kan vinden in de planner?
Kun je de reis niet vinden via de reisplanner? Je kunt overwegen eerst nog in de reisplanner "opties" aan te klikken en bijvoorbeeld de reis gesplitst te zoeken. Maar soms zal dit ook onvoldoende zijn om de reis te kunnen vinden. Je kunt dan de trein/bus handmatig toevoegen ("Add it manualy"). Zorg dat je de juiste datum en tijd invult.
Welke pincode moet ik invullen?
Om te voorkomen dat zomaar iemand bij je Interrail Pass kan komen, heeft je telefoon een pincode nodig. Heb je die niet? Dan dien je die in te stellen. (Gebruik niet de pincode van uw bankpas of creditcard!)
Moet ik Interrail activeren bij de Jungfraujoch, Rigi of Pilatus?
Interrail is in principe niet geldig bij de Jungfraujochbahn, Rigibahnen en Pilatusbahn. Wel krijg je op vertoon van je Interrail korting. Je moet daarom geen reisdag activeren, en geen reisschema bijhouden. Wel moet je desgevraagd de barcode van Interrail kunnen tonen. Dit geldt ook voor de boot bij het Meer van Luzern (vierwoudstedenmeer), of op het meer van Geneve. (Natuurlijk moet je wel een reisdag activeren als je met andere treinen reist, waarbij je Interrail wel nodig hebt). Bij de boten van de BLS (Interlaken) is Interrail wél geldig. Je reist hier gratis met de boot, mits je een reisdag geactiveerd hebt. Doe dit alleen als je voldoende reisdagen hebt.
Kan ik Interrail gebruiken op de extra verblijfsdagen?
In principe niet. We kunnen echter op verzoek een Pass leveren met extra reisdagen. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden. Dit kan alleen als we nog geen Interrail Pass is aangemaakt. Goed om te weten: wil je in Lugano de regio ontdekken? Dan kun je de gastenkaart gebruiken die je bij het inchecken in het hotel krijgt. Deze is geldig in de gehele regio. In Filisur krijg je ook een gastenkaart, deze is geldig in de trein Filisur - Davos. Op vertoon van je Interrail Pass kun je 50% korting krijgen bij de RigiBahnen of de Pilatus Bahn. Je hoeft dan geen reisdag te activeren. Bij de Jungfraujoch krijg je 25% korting op vertoon van Interrail, zonder een reisdag nodig te hebben.
Ik kan Flüelen of Düsseldorf niet vinden in de Interrail app
De umlaut wordt vervangen door een exta e. Je zoekt daarom op Flueelen of Dueseldorf.
Hoe verwijder ik een reis?
Ga naar "My Trips", en druk lang op de reis die je wilt verwijderen. Je krijgt dan de mogelijkheid om de reis te verwijderen.
Heb ik bij vertraging met Interrail recht op compensatie?
Vanaf 60 minuten vertraging heeft u in de regel recht op compensatie. Die compensatie is helaas niet zo hoog, omdat het uitgangspunt is dat een Interrail kaart een soort meerdaagse dagkaart is en dus ook gebruikt kan worden voor een (dag)retour. De compensatie kan via deze pagina worden aangevraagd.
Bij een mobiele pas, stuurt u een screenshot van het ticket voor de reisdag(en) waarop de treinvertraging/annulering betrekking had en eventuele andere bewijsstukken. De tickets van de reisdagen zijn te vinden door naar het gedeelte "Mijn pas" te gaan en vervolgens te klikken op "toon ticket" voor die dag(en). Zorg ervoor dat je een screenshot stuurt van alle Passen waarvoor u compensatie vraagt.
Als je een papieren pas hebt, voeg dan de kopieën van je Pas, Reisdagboek en eventuele andere ondersteunende documenten toe.