
Nachttrein naar Zürich. Dagelijks vanuit Amsterdam
Nightjet - Nederland - Zwitserland
Er rijdt dagelijks een Nightjet vanuit Amsterdam via Utrecht en (vaak) Arnhem naar Duitsland en Zwitserland. De trein beschikt over slaap- en ligcoupés. De trein kent ook zitplaatsen, maar die raden wij vanwege het beperkte comfort af, zeker voor langere trajecten.
Dienstregeling
De nachttrein naar Zürich vertrekt in de loop van de avond uit Amsterdam Centraal, een half uur later volgt Utrecht. Arnhem is de laatste stop in Nederland. Bij werkzaamheden kan de trein ook een andere route rijden. Je komt vaak rond 6:30 uur aan in Basel en rond 8 uur in Zürich.
Vanuit Zwitserland start de trein doorgaans wat later, vaak rond 22 uur uit Zürich en rond 23:15 uur uit Basel. De volgende ochtend kom je weer aan in Nederland. Ook nu stopt de trein standaard in Arnhem, Utrecht en Amsterdam, maar kan dit bij werkzaamheden op bepaalde data anders zijn.
Ligrijtuig of slaaprijtuig?
Ligrijtuigen bieden een prima prijs- kwaliteitverhouding. Voor een aantrekkelijke prijs kun je 's nachts liggen. Elke coupé biedt momenteel plek aan maximaal vier reizigers. Je deelt de coupé met andere reizigers. Er is een wasgelegenheid in het rijtuig, maar niet in je coupé. De bedden in het ligrijtuig zijn vrij hard. Er is een eenvoudig ontbijt inbegrepen.
Meer comfort heb je in het slaaprijtuig. Hier heb je, tenzij anders overlegd, ook altijd een eigen coupé. De bedden zijn in te klappen tot stoelen. Daarnaast heb je in het slaaprijtuig wel een eigen (kleine) wasgelegenheid. Bovendien krijg je 's ochtends een uitgebreider ontbijt. Met andere woorden: het slaaprijtuig staat voor 1e klas slapen.
Anders dan in de nachttrein naar Wenen en Innsbruck zijn er in deze Nightjet geen minicabines aanwezig (2025). Die moeten in de toekomst wel volgen. De Nightjet naar Wenen en Innsbruck rijdt tegenwooridig met nieuwe treinstellen. Deze zullen uiteindelijk dus ook volgen naar Zwitserland.


