Daniël de Ruig

Pilatus Bahn: de steilste tandradbaan ter wereld

Het steilste treintraject ter wereld ligt op de hellingen van de Pilatusberg in het midden van Zwitserland. Deze in 1889 geopende Pilatusbahn begint bij het plaatsje Alpnachstad aan het Meer van Luzern en brengt je bijna naar de top van de grillig gevormde berg. Ondanks het feit dat de spoorlijn slechts 4,6 kilometer lang is, duurt de rit dankzij het forse stijgingspercentage toch zo’n 30 minuten. Doordat de Pilatustrein langzaam de berg op klimt, heb je voldoende tijd om de overweldigende omgeving in je op te nemen. De tocht brengt je naar het eindstation Pilatus Kulm op 2073 meter.

Stijgingspercentages tot 48%
De Pilatusbahn begint op een hoogte van 440 meter in Alpnachstad en overbrugt in een half uur ruim 1600 meter. Daardoor heeft de spoorlijn een gemiddeld stijgingspercentage van 35%, terwijl dit op sommige stukken zelfs 48% bedraagt. De trein rijdt dan ook voor het grootste deel van de rit over steile hellingen, iets dat al begint na het vertrek in Alpnachstad. Tijdens het eerste deel van de reis heb je daarom meteen al een prachtig uitzicht op het Meer van Luzern en de rond het water liggende bergen. Ondertussen brengt de trein je via een smal spoortracé over beboste hellingen en langs alpenweides naar de eerste drie tunnels op de Pilatusroute.

Van Ämsigen naar Mattalp
Na de eerste drie tunnels passeert de Pilatustrein het bergstation Ämsigen. In de daaropvolgende kilometer klimt de Pilatusbahn naar de op 1600 meter gelegen Mattalp. De aanzienlijke stijging die de spoorlijn doormaakt is ook goed merkbaar in het uitzicht dat je hier vanuit de trein hebt. Het landschap van alpenweides en bomen krijgt op dit gedeelte namelijk langzaam maar zeker een steenachtiger karakter. Grote keien en kale rotsformaties onderbreken de groene weides langs de spoorlijn, terwijl verder weg gelegen besneeuwde bergtoppen opvallende blikvangers aan de horizon vormen. Vanaf de Mattalp is het nog zo’n anderhalve kilometer naar de Pilatus Kulm aan het einde van de route. Het verschil in hoogte vanaf dit punt naar het eindstation bedraagt echter bijna 500 meter.

Langs grillig gevormde rotswanden
Het laatste deel van de Pilatusbahn is aangelegd door de rotsen van de Eselwand-berghelling. Daarom bevinden zich op dit stuk meerdere tunnels en galerijen. Tussendoor bepalen grillige bergwanden het uitzicht aan de ene kant van de spoorlijn en heb je vanaf de andere kant een prachtig uitzicht over de lager gelegen gebieden. De eerste hier in de helling uitgehouwen tunnel is de Roseggtunnel van 44 meter. Al snel daarna volgen de Eselwand- en Fleimentunnel, die beide rond de 50 meter lang zijn.

Pilatusbahn

Reizen met Pilatus Bahn

Informatie

Treinrondreis.nl
Een initiatief van Treinreiziger.nl.

Grondherendijk 41 a/b
3082 DG Rotterdam
010 - 26 13 0 43

Treinrondreis.nl is een handelsnaam van Publink (KVK 24465732). Op al onze pakketreizen is de EU-richtlijn 2015/2302 van toepassing. Zie: de pagina reizigersrechten/reisgarantie. Op alle reizen zijn onze (reis)voorwaarden van toepassing. Wij maken gebruik van cookies en handeren de volgend privacyverklaring. © 2022 Treinrondreis.nl