Glacier Express: via 291 bruggen en 91 tunnels

Ontdek het prachtige Zwitserse berglandschap met één van de beroemste treinen ter wereld: de Glacier Express. Deze panoramatrein verbindt Zermatt in West-Zwitserland met Chur en Sankt Moritz in Graubunden. De Glacier Express staat bekend als langzaamste sneltrein ter wereld.

En dat is zeker geen straf. De 291 kilometer lange treinreis duurt bijna acht uur. En dat betekent acht uur lang genieten van prachtig berglandschap. Op de route bevinden zich maar liefst 291 bruggen en viaducten en 91 tunnels. Dankzij de grote panoramaramen kun je extra goed genieten van het prachtige Alpenlandschap.

Rondreizen

Bij veel rondreizen door Zwitserland maak je met de Glacier Express de reis Zermatt - Chur / Filisur. De treinreis met deze beroemde rood/witte trein begint in het autovrije Zermatt. Of je in Chur of Filisur uitstapt, hangt af van de hotelkeuze.

Van Zermatt richting Visp

De Glacier Express begint op circa 1600 meter, aan de voet van de Matterhorn. In de eerste etappe, richting Visp, daalt de trein af. Vanuit de panoramaramen kun je je hier laten imponeren door de hoogste bergen van Zwitserland, waaronder de Weisshorn en de Dom die beide tot ruim boven de 4500 meter reiken. Ondertussen passeert de Glacier Express fotogenieke plaatsjes als Täsch, Randa, Sankt Niklaus en Stalden.

Van Visp naar de Oberalppass

Na Visp zet de Glacier Express zich in beweging richting Brig en vervolgens de Oberalppass. De Oberalppass is één van de hoogtepunten van deze toeristentrein. Vooral de klim vanuit Andermatt (1445 meter) naar de bergpas (2046 meter) is spectaculair, en behoort zeker tot de hoogtepunten van de reis. In ongeveer een kwartier tijd weet de trein slingerend om de berg een hoogteverschil van 600 meter te overwinnen. De Oberalppas is met 2046 meter eveneens ook letterlijk het hoogste punt van de reis.

Door de Zwitserse Grand Canyon naar Chur

Na de Oberalppass wordt de afdaling weer ingezet, en rijdt de Glacier Express richting Disentis. In Disentis neemt de Rhätische Bahn het over van de Matterhorn Gotthard Bahn. Ook al wissel je van vervoerder, als reiziger kun je lekker blijven zitten. Wel wordt de locomotief gewisseld. Na Disentis zet de trein zich in beweging richting Chur. De spoorlijn volgt hier de Voor-Rijn. Een van de mooiste punten op dit deel van de spoorlijn is de Ruinaulta of Voor-Rijnkloof. Beboste kliffen rijzen honderden meters omhoog, terwijl de rivier erdoorheen slingert. Het gebied wordt ook wel de Zwitserse Grand Canyon genoemd. Doordat wegen grotendeels ontbreken is de Ruinaulta ontoegankelijk voor verkeer, wat een reis met de Glacier Express extra aantrekkelijk maakt.

Landwasserviaduct

Na Chur wordt de laatste etappe van de reis ingezet. De reis gaat over de zogenoemde Albulabahn, richting Sankt Moritz. Dit is geen gewone spoorlijn, maar door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. En dat is niet voor niets. Hoogtepunt hier is het Landwasserviaduct. Dit viaduct is maar liefst 216 meter lang, en rust op 65 meter hoge boogvormige pijlers. Bijzonder is de bocht van 45 graden die de trein op het viaduct maakt, daardoor wordt het uitzicht extra indrukwekkend. Na het Landwasserviaduct gepasseerd te hebben, komt de trein aan in Filisur. Bij veel treinrondreizen is het mogelijk in de omgeving van Filisur te overnachten. Je kunt dan vanaf station Filisur een mooie wandeling maken naar het wereldberoemde viaduct. Na Fillisur rijdt de Glacier Express in het bergachtige landschap door naar eindpunt Sankt Moritz.

Service in de Glacier Express

In de regel is er catering aanwezig aanbord van deze trein. In enkele treinen is er geen catering, maar kan er wel vooraf een lunch besteld worden. In de meeste treinen is inmiddels wifi ingebouwd.

Dienstregeling van de Glacier Express

De Glacier Express rijdt bijna het gehele jaar door. Alleen van half oktober tot half december rijdt de beroemde trein niet. In het hoogseizoen rijdt de trein meerdere keren per dag. Vooral de 1e klas zitplaatsen zijn snel volgereserveerd. In de eerste trein vanaf Zermatt is de beschikbaarheid vaak beter. Treinrondreis.nl probeert vaak voor de tweede of derde trein te reserveren, lukt dat niet, dan reserveren we voor de vroege trein.

Zermatt - St. Moritz

  • v. 7:52 uit Zermatt, a. 13:24u in Chur (eindpunt)
  • v. 8:52 uit Zermatt, a. 14:24u in Chur, 15:42u in Filisur (en 16:37u in St. Moritz)
  • v. 9:52 uit Zermatt, a. 15:24u in Chur, 16:42u in Filisur (en 17:37u in St. Moritz).

St. Moritz - Zermatt

Vanuit Filisur en Chur proberen we de eerste of de tweede trein te reserveren, en anders de derde trein.

  • v. 8:51 uit St. Moritz, v. 9:49u Filisur, v. 11:05u uit Chur, a. 17:10 in Zermatt
  • v. 9:48 uit St. Moritz, v. 10:48u Filisur, v. 12:16u uit Chur, a. 18:10 in Zermatt
  • v. 14:26 uit Chur naar Zermatt, a. 20:10.

Landwasserviaduct met de Glacier Express

Reizen met Glacier express

Informatie

Treinrondreis.nl
Een initiatief van Treinreiziger.nl.

Grondherendijk 41 a/b
3082 DG Rotterdam
010 - 26 13 0 43

Treinrondreis.nl is een handelsnaam van Publink (KVK 24465732). Op al onze pakketreizen is de EU-richtlijn 2015/2302 van toepassing. Zie: de pagina reizigersrechten/reisgarantie. Op alle reizen zijn onze (reis)voorwaarden van toepassing. Wij maken gebruik van cookies en handeren de volgend privacyverklaring. © 2022 Treinrondreis.nl